För resenärer

Hem/Samres verksamhet/För resenärer

Gör en resebeställning

Hur gör man för att beställa resan?

När du vet att du ska åka någonstans ringer du till vår beställningscentral alternativt bokar din resa själv via webbsida eller smartphone app. Du kan beställa din resa redan fjorton dagar i förväg och senast strax innan du ska åka, beroende på de regler som gäller för din resa. Varje kommun/region har olika regelverk för olika restyper. För mer information angående förbeställningstider och dylikt, hänvisar vi till din kommuns/din regions regelverk.

För att samordna din resa med andra resenärer kan det ibland hända att du får anpassa tiden då du vill resa. Ju tidigare du ringer och bokar, desto större möjligheter har du att få resa den tid du önskar.

För våra resenärer på Gotland, i Karlstad och Oslo finns möjlighet att själv boka, avboka och hålla koll på sina resor via Alfaonline. I den särskilda skolskjutsen i Nordvästra Skåne går det utmärkt att avboka barnens resor via Alfaonline. Alfaonline finns som webbsida eller som app till Iphone och Android. Även anhöriga som vill hjälpa resenären att ha ordning på sina resor kan använda sig av Alfaonline. Med Alfaonline kan du kolla var bilen är när den ska hämta dig, kolla dina framtida bokningar och mycket annat som underlättar resandet. Läs mer om AlfaOnline i avsnittet till höger.

AlfaPro erbjuds till proffsanvändare inom den anropsstyrda trafiken på Gotland, i Karlstad, i den särskilda skolskjutsen i Nordvästra Skåne och i Oslo. Med proffsanvändare avses i detta sammanhang personal på institutioner och verksamheter som genererar många resor. Exempel på sådana är vårdavdelningar, kommunala gruppboenden, dagcenter och liknande. Läs mer om AlfaPro i avsnittet till höger.

 

Du som beställer din resa via telefon

Du beställer din resa via telefon. Varje kommun/region har bestämt vid vilka klockslag som beställningscentralen ska vara öppen. Dessa öppettider varierar. För mer information som beställningscentralens öppettider hänvisar vi till din kommuns/din regions regelverk. Om du använder dig av Alfaonline så kan du givetvis boka och avboka dygnet runt.

När du ringer till oss på beställningscentralen behöver vi veta följande:

  • Ditt namn, personnummer och telefonnummer
  • Var du vill bli hämtad och vart du vill åka
  • När du önskar åka samt om du har en tid att passa.
  • Om du reser tillsammans med någon.
  • Om du vill beställa hemresan samtidigt
  • Om du har något hjälpmedel med dig.

Telefonnummer till din beställningscentral:

Dalarna

  • 0240-69 54 44 – Fasta resor
  • 0774-44 00 00 – Färdtjänst
  • 0774-44 00 10 – Kundtjänst
  • 0774-44 00 00 – Flex- och KO-trafik
  • 0240-69 54 05 – Riksfärdtjänst
  • 0774-44 00 00 – Sjukresor
  • 0240-69 54 40 – Skolskjuts

Gotland

  • 0498-65 55 05 – Fasta resor
  • 0200-26 06 60 – Färdtjänst
  • 0200-26 06 60 – Plustrafik
  • 0200-26 06 60 – Sjukresor

Karlstad

  • 016-542 56 71 – Fasta resor
  • 054-21 77 00 – Färdtjänst
  • 054-21 77 00 – Flexlinjen
  • 016-542 56 66 – Kundtjänst

Kronoberg

  • 0775–77 77 00 – Sjukresor

Lomma

  • 042-38 50 71 – Fasta resor
  • 046-12 65 00 – Färdtjänst
  • 042-38 50 40 – Kundtjänst

Oslo

  • 22 02 44 60 – Faste reiser
  • 04521 eller 22 02 44 63 – TT-tjenste

Skåne, Nordvästra Skånes skolskjuts, särskilda transporter

  • 042-38 50 75 – Skolskjuts, bokningen
  • 042-38 50 76 – Skolskjuts, kundtjänst

Staffanstorp

  • 042-38 50 71 – Fasta resor
  • 046-211 44 70 – Färdtjänst
  • 042-38 50 40 – Kundtjänst

Västra Götaland

  • 0515-68 57 60 – Fasta resor
  • 0771-91 90 90 – Flextrafik
  • 020-91 90 90 – Färdtjänst
  • 0771-41 43 14 – Försenat fordon
  • 0771-41 43 10 – Kundtjänst
  • 0771-91 90 90 – Ledsagarservice
  • 020-91 90 90 – Sjukresor
  • 0515-68 57 65 – Skolskjuts

Stockholms län

  • 08-720 80 10 – Närtrafik
  • 0200-77 66 55 – Resegarantin